Lebih 30 peserta persidangan itu dari 16 buah negara melakukan lawatan ke SKSJ bagi melihat sendiri proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) yang dilaksana­kan sejak awal tahun ini.

Menurut Pegawai Bahasa Pe­jabat Pendidikan Daerah Seberang Perai Tengah Rohaida Omar, SKSJ telah berjaya menjalankan konsep itu melalui susun atur kelas serta sistem pengajaran berpusat tahun ini.

“Itulah sebabnya kita pilih sekolah ini untuk dilawati oleh peserta persidangan agar mereka mendapat idea mengenai PA 21st dan dapat diimplementasikan di negara mereka selepas ini.

“Di Pulau Pinang sendiri, kita a­kan perluaskan PA 21st ini ke seluruh negeri tahun hadapan bagi membolehkan murid-murid terlibat aktif dengan proses P&P di dalam kelas," katanya.

Tambahnya, PA 21st memboleh­kan murid-murid memiliki inte­raksi dua hala dengan guru serta memberi lebih kerjasama di dalam kelas.Sementara itu, Guru Besar SKSJ, Norsiah Baharom berkata, beliau amat teruja dengan lawatan itu kerana memberi lebih keyakinan kepada warga sekolah untuk memantapkan lagi P&P.

“PA 21st juga memberi ruang autonomi pembelajaran yang diselarikan antara pembelajaran secara fizikal dan maya serta menggalakkan perbincangan antara murid. “Antara kaedah yang kami perkenalkan di sini adalah 'lampu isyarat' iaitu murid menunjukkan tanda hijau apabila faham dan merah sekiranya tidak faham tentang sesuatu subjek.

“Selain itu kita juga gunakan kaedah 'parking lot' untuk membolehkan murid bertanya soalan dengan guru atau menerima arahan tentang sesuatu tugasan," ujarnya.